Elämänpuu

Maapallo on kiviplaneetta, joka tiivistyi pölypilvestä noin 4,5 mrd vuotta sitten ja asettui sattumalta juuri sopivan matkan päähän auringosta. Se oli kuuma, kivinen ja vihamielinen planeetta, jolla ei ollut happea eikä elämää.

Miljoonien vuosien kuluessa Maa jäähtyi. Vesihöyry tiivistyi sateeksi ja muodosti valtameret. Yksinkertaiset kemialliset yhdisteet alkoivat juuri sopivasti sattumalta reagoida keskenään.

Noin 3,5-4 mrd vuotta sitten tapahtui sattumalta jotain hyvin poikkeuksellista. Osa molekyyleistä alkoi järjestäytyä tavalla, joka mahdollisti itsensä kopioimisen. Näin soluttomista ja yksisoluisista bakteereista ja arkeoneista kehittyi ensimmäinen elämänmuoto.

Miljardien vuosien ajan Maata hallitsivat mikroskooppisen pienet eliöt. Erityisen tärkeiksi nousivat Syanobakteerit. Ne oppivat sattumalta hyödyntämään auringon energiaa yhteyttämällä. Samalla ne vapauttivat ilmakehään happea. Voimme olla kiitollisia näille bakteereille aina kun hengitämme.

Syanobakteereiden sinnikkään työn ansiosta noin 2,4 – 2,5 mrd vuotta sitten hapen lisääntyminen ilmakehässä aiheutti happikatastrofin. Maailma muuttui sattumalta erilaiseksi kuin ennen. Monimutkaisemman elämän kehittyminen tuli mahdolliseksi. Se oli suuri käännekohta elämänpuun kehityksessä. Vapaa happi oli myrkyllistä suurimmalle osalle silloisista eliöistä, mikä aiheutti massasukupuuttoja.

Hapen ansiosta kehittyi tehokkaampi energian tuottaminen, joka mahdollisti monimutkaisempien solujen syntymisen.

Aitotumalliset solut syntyvät noin 2 mrd vuotta sitten. Solu on aika kehittynyt elin ja on mahdoton kuvitella sen syntyneen sattumalta.

Tuma – sisältää DNA:n eli perimän.
Mitokondriot – tuottavat suurimman osan solun energiasta.
Solulima – ympäristö, jossa suuri osa kemiallisista reaktioista tapahtuu.
Solukalvo – säätelee aineiden kulkua soluun ja sieltä pois.
Ribosomit – valmistavat proteiineja.
Solulimakalvosto – osallistuu proteiinien ja rasvojen valmistukseen.
Golgin laite – muokkaa, lajittelee ja kuljettaa molekyylejä.
Kloroplastit – vain kasveissa ja levissä; ne yhteyttävät.

Solut mahdollistivat monisoluisten eliöiden syntymisen. Sienet, puut, kasvit, hyönteiset kalat, nisäkkäät koostuvat soluista.

Normaalimiehen kehossa on noin 37,2 biljoonaa solua, jotka toimivat hämmästyttävän koordinoidusti. Tutkimusten mukaan mikrobisoluja on suunnilleen sama määrä kuin omia soluja tai hieman enemmän noin 30 biljoonaa. Ihmiskehossa on yli 200 erilaista solutyyppiä.

Noin 600 milj. vuotta sitten monisoluisten eliöiden nopea kehittyminen alkaa.

Sitten noin 540 milj. vuotta sitten tapahtui Kambrikauden räjähdys. Tarkoittaa, että suhteellisen lyhyessä ajassa ilmestyi valtava määrä uusia eläinryhmiä.

Noin 365-360 milj. vuotta sitten Kalat nousivat merien valtiaiksi ja osa siirtyi maalle. Näistä kehittyivät sammakkoeläimet, matelijat, nisäkkäät ja kädelliset.

Nykyihminen ilmaantui Afrikkaan noin 300 000 vuotta sitten. Ihmisen erityispiirre on älykkyys ja kyky tehdä yhteistyötä, käyttää kieltä, jonka avulla tieto siirtyy sukupolvelta toiselle.

Fyysinen olemuksemme on osa katkeamatonta elämän ketjua, joka on jatkunut noin 4 mrd vuotta. Olemme elämänpuun nuorin oksa.

Sattumalta syntynyt
On todella monia onnekkaita sattumia, joiden johdosta ihminen voi ihmetellä olemassaoloaan. Uskon vahvasti, että asioiden kehitykseen on vaikutettu hyvä lopputuloksen aikaan saamiseksi.

Raamatussa 1.Moos 1:26 Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja, karjaeläimiä, maata ja kaikkia pikkueläimiä, joita maan päällä liikkuu." Ihmisen kehittyminen Jumalan kaltaiseksi on varmaankin tämän jatkuvan kehityksen tavoite.

Sattumalta syntynyt

Monet pitävät apinaa yhtenä ihmisen kehitysvaiheena. Hänellä on viisi sormea samoin kuin ihmisellä.

Ihminen ja eläin erottuu ainakin siinä, että ihmisellä on omatunto, eläin toteuttaa vaistojaan.

Kuinka monta sattumaa tarvitaan, että ihminen syntyisi ihmiseksi?

 Ensin tarvitaan maailman alku. Alkuräjähdys 13,8 miljardia vuotta sitten. Jos tapahtui, mutta tämä on kuitenkin nykyisin tieteen käsitys asiasta. Se on silti teoriaa mutta herättää kysymyksiä. Missä räjähdys tapahtui kun aika ja avaruus syntyivät siinä räjähdyksessä. Mikä räjähti ja mikä sai sen aikaan?

Syntyi hiukkaspuuroa, josta sitten 380 000 vuoden kuluttua kehittyi atomeja (sattumalta). Tämä oli aineen syntymisen edellytys. Tiede toimii aineen maailmassa ja on selvittänyt paljon asioita. On kuitenkin huomattava, että maailmankaikkeudessa tavallista ainetta on 4,9 %, pimeää ainetta (jota ei tunneta) on 26,8 % ja pimeää energiaa (jota ei tunneta) 68,3 %.

Miten esimmäinen solu syntyi? Tästä arvaillaan sen tapahtuneen meren pohjassa vulkaanisessa purkauksessa tai lämpimässä lätäkössä.

Sattumalta syntymisen teorialla ei ole mitään pitävää näyttöä.

Ehkäpä elämä maapallolla alkoi siitä samasta lähteestä mistä alkuräjähdyskin sai alkunsa:

 

Mitä mieltä sinä olet?

Tekoälyn versio ihmisen kehittymisestä

Kristinusko

Alun perin julman teloitusmenetelmä keksittiin nykyisen Irakin alueella. Roomalaiset kehittivät siitä julma näytöksen, jonka tarkoituksena oli pitää orjat ja muut toisinajattelijat ruodussa. Uhrit viruivat auringonpaisteessa ilman vettä usein päiviä. Äärimmäinen jano ja uupumus nopeuttivat elinten pettämistä.

Hän kuoli ristillä ihmisten syntien sovittamiseksi.

Usko Jumalaan, Taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen hänen poikaansa, sekä Pyhään Henkeen. Yhdessä he muodostavat Jumaluuden, jolla on yhteinen tavoite ja päämäärä.

Kristikunnassa on myös yleisenä käsityksenä, että Jumala on yksi mutta hän esiintyy kolmena eri persoonana.

Keskeistä Kristinuskossa on Jeesus Kristus. Hän syntyi neitsyt Mariasta. Tämä aiheuttaa epätietoisuutta, että miten syntyä neitsyestä? Taivaan Isälle, jonka voimalla kaikki on luotu tuskin tuottaa teknistä ongelmaa saattaa neitsyt raskaaksi.

Jeesus eli ihmisenä täydellisen, synnittömän elämän. Sen ansiosta Hän kykeni sovittamaan ihmisten synnit.

Hän kuoli ristillä ihmisten syntien sovittamiseksi. Hänen ansiostaan ihmiset eivät kuole riippumatta mistään syntisyydestä.

Hän nousi kuolleista kolmantena päivänä. Tästä johtuu ajatus siitä, että on muutakin elämään kuin vain tämä maallinen todellisuus.

Evankeliumit ovat Matteuksen, Markuksen, Luukkaan ja Johanneksen kertomukset Jeesuksen elämästä. Voit lukea sen yhtenäisenä kirjasta Ihmisen Poika. Se on Jeesuksen elämäkerta. Siinä kerrotaan Hänen opetuksistaan ihmisille ja varhaisen kirkon synnystä.

Raamattu on pyhä kirja, joka kertoo Jumalan kanssakäymisestä ihmisten kanssa.

Pelastuminen on kahtalainen, pelastumista sekä fyysisestä että hengellisestä kuolemasta. Kaikki ihmiset pelastuvat fyysisestä kuolemasta Jumalan armosta Jeesuksen Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen kautta. Jumalan armosta jokainen ihminen voi pelastua myös hengellisestä kuolemasta uskomalla Jeesukseen Kristukseen. Tämä usko näkyy kuuliaisuutena evankeliumin laeille ja toimituksille sekä Kristuksen palvelemisessa.

Hengellinen kuolema tarkoittaa eroa Jumalasta. Ajatuksiltaan, sanoiltaan ja teoiltaan pahat ihmiset ovat hengellisesti kuolleita, vaikka he elävätkin yhä maan päällä (1. Tim. 5:6). Ihmiset voivat puhdistua synnistä ja voittaa hengellisen kuoleman Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta ja olemalla kuuliaisia evankeliumin periaatteille.

Etiikka ja elämäntapa ovat tärkeässä asemassa kristityn elämässä. Ymmärtävä ihminen ei kyseenalaista evankeliumin perusoppia, joka kehottaa lähimmäisen
rakkauteen, totuudellisuuteen, epäitsekkyyteen, nöyryyteen, anteeksi antamiseen ja parannuksen tekoon.

Ei sillä, että niitä olisi aina noudatettu, mutta niihin vertaamalla voi tarkistaa yksilön ja yhteiskunnan henkisen tilan. Jeesuksen opetukset luovat länsimaisen kulttuurin moraalisen pohjan ja taustan.

Tiivistetysti: Kristinusko on uskoa siihen, että Jumala rakastaa maailmaa niin paljon, että hän lähetti ainoan Poikansa Jeesuksen kuolemaan ihmisten syntien tähden ja voittamaan kuoleman, jotta ihmisillä olisi mahdollisuus elämään Jumalan kanssa nyt ja iankaikkisesti.

Varpunen Jouluaamuna

Varpunen Jouluaamuna

Joidenkin inho Suomalaista kulttuuria kohtaa kiteytyy varpuseen.

Niin ihana, kaunis ja koskettava. Kuuluu suomalaisen kulttuurin helmiin.

Mutta mitä helvettiä. Siinä mainitaan Jumala ja taivas. Herran Jumala sentään eihän sellainen käy. Joku, joka ei Jumalasta mitään ymmärrä voi kuulla ja saa siitä vaivan (sieluunsa) mieleensä. Julkisesta esittämisestä pitää varoittaa herkimpiä. Muuten tulee sakko.

Mitä ihmettä? Miten tällaiseen maailmaan on tultu? Mistä tällainen inho uskontoa johtuu, johon kuitenkin länsimainen ja suomalainen kulttuuri ja käsitys moraalista vahvasti pohjaa.
Vielä 1990 Suomen evankelisluterilaiseen kirkkoon kuului n. 90% väestöstä ja vuoden 2025 enää 61%. Mitä on tullut tilalle?

Ihmiset eivät enää omaksu kirkon opetusta ja käytäntöä sellaisenaan. Ovat alkaneet ajatella asioita itse. Opetus ei aina käy ajattelevan ihmisen järkeen.

Tässä muutama toimintaan liittyvä esimerkki mistä voi olla kysymys:

Naispappeus. Tuli voimaan 1988 ja siitä kiistellään edelleen. Kirkko on jakaantunut tämän asian vuoksi.
Samaa sukupuolta olevien vihkiminen kirkossa: Tämä on yksi jakava tekijä. Kirkko ei ole siihen vielä lähtenyt mutta siitä huolimatta monet papit ovat näitä toteuttaneet ilman seuraamuksia ja se tarkoittaa hiljaista hyväksyntää.
Suhde herätysliikkeisiin ja lähetysjärjestöihin on ristiriitainen, kirkko tukee ja rahoittaa järjestöjä, joiden opit ovat ristiriidassa kirkon käsitysten kanssa.

Luulenpa, että myös opilliset kysymykset herättävät arveluita:

Pelastus otetaan vastaan vain uskomalla Jeesukseen Kristukseen. Se tapahtuu ainoastaan Jumalan armosta eikä ihmisen teoilla ole merkitystä.

Toisaalta: Jaak. 2:17 Usko ilman tekoja on kuollut. Matt. 5:48 Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen. Luuk.13:3 …te kaikki olette tuhon omia, ellette käänny (tee parannusta).
Siis jonkin verran ihmisen teoillakin olisi merkitystä.

Kaste. Luther kuvasti kastamista kauniisti. Siinä vanha ihminen haudataan veteen ja uusi ihminen nousee ylös. Kaste on ensimmäinen asia, kun ihminen päättää lähteä seuraamaan Kristusta. Lapsikasteessa päätöksen tekee muut kuin ihminen itse. Miten voi sitoutua toisten päätöksiin?

Perisynti. Varmaankin vastasyntynyt lapsi on puhdas ja viaton. Mutta ei. Jos lapsi kuolee ilman kastetta, se joutuu kadotukseen. Tämän vuoksi sairaaloissa suoritetaan ns. hätäkasteita. Tuskin sentään.

Ehtoolliseen liittyy salaisuus: Leipä ja viini ovat samanaikaisesti Kristuksen todellinen ruumis ja veri (realipresenssi).

Toisaalta: Luuk. 22:19 Sitten hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni."

Leipä ja viini eivät siis muutu muuksi, vaan ne nautitaan Hänen muistokseen. Ei mitään mystiikkaa ja realipresenssiä.

Tässä nyt jotain pintapuolista ajattelua.

Kirkko pyrkii mukautumaan nykyajan ihmisten näkemyksiin ollakseen helposti lähestyttävä ja hyväksyvä. Syntyy vaikutelma, että eikö kirkkoa johda kukaan. Tällainen on omiaan laimentamaan oppia ja kirkon tarkoitusta, joka on?

 

Anna palautetta. Kerro oma mielipiteesi siitä miksi kirkon opetus ei enää niin hyvin maistu-

 

Varpunen Jouluaamuna

Lumi on jo peittänyt kukat laaksosessa,
järven aalto jäätynyt talvipakkasessa.
Varpunen pienoinen, syönyt kesäeinehen,
järven aalto jäätynyt talvipakkasessa.

Pienen pirtin portailla oli tyttökulta:
– Tule, varpu, riemulla, ota siemen multa!
Joulu on, koditon varpuseni onneton,
tule tänne riemulla, ota siemen multa!

Tytön luo nyt riemuiten lensi varpukulta:
– Kiitollisna siemenen otan kyllä sulta.
Palkita Jumala tahtoo kerran sinua.
kiitollisna siemenen otan kyllä sulta!

– En mä ole, lapseni, lintu tästä maasta,
olen pieni veljesi, tulin taivahasta.
Siemenen pienoisen, jonka annoit köyhällen,
pieni sai sun veljesi enkeleitten maasta.

– Zacharias Topelius / sävel Otto Kotilainen 1913
Hän kirjoitti runon vain muutama kuukausi sen jälkeen, kun hänen Rafael-poikansa oli kuollut keuhkotulehdukseen noin vuoden ikäisenä.

Varpunen Jouluaamuna / Vesa-Matti Loiri
https://www.youtube.com/watch?v=7-hs_L3AYXk

Alkuperäinen Evankeliumi

Nuori profeetta Joseph Smith koki jotain järisyttävää vain 14 vuoden ikäisenä.

On hyvä muistaa, että Raamattu koostuu profeettojen ilmoituksista.

Evankeliumin tarjonta on nykyään moninaista. Suomessakin toimii 11 varsinaista kirkkoa ja lisäksi erilaisia herätysliikkeitä. Kaikilla on omanlaisensa evankeliumi ja jotka kaikki ovat oikeassa. Nämä ovat siis kristillisiä kirkkoja, jotka tunnustavat kolmiyhteisen Jumalan.

Se on ehto tullakseen kutsutuksi kristilliseksi. Tämä muotoilu tuli käyttöön keisari Konstantinuksen kokoon kutsuman kokouksen ansiosta vuonna 325.
Kolmiyhteistä Jumalaa ei mainita Raamatussa lainkaan.

Tämä on vielä pientä. Christian Encyclopedian mukaan erilaisia kristillisiä kirkkoja on maailmalla yli 30 000, joista jokaisella on tietysti omat kristilliset oppinsa. Muutenhan ei olisi mitään syytä perustaa omaa uutta kirkkoa.

Ne, jotka uskovat Jumalaan niin varmaakin ihmettelevät mitä mieltä Hän on tällaisesta menosta. Eihän se nyt ihan sama voi olla mitä Evankeliumista opetetaan. Keisari Konstantinusta tarvittaisiin taas.

Jumala on nähnyt tämän kehityksen jo ennalta ja on palauttanut alkuperäisen Evankeliumin maan päälle profeetta Joseph Smithin välityksellä.  

Katkelma Joseph Smithin kertomuksesta
7 Olin näihin aikoihin viidennellätoista vuodellani. Isäni perhe oli kääntynyt presbyteeriseen uskoon, ja neljä siitä liittyi tuohon kirkkoon, nimittäin äitini Lucy, veljeni Hyrum ja Samuel Harrison sekä sisareni Sophronia.

8 Tämän suuren kuohunnan aikana pohdin asioita mielessäni vakavasti ja sangen levottomana; mutta vaikka tuntemukseni olivat syvällisiä ja usein kipeitä, pysyttelin kuitenkin loitolla kaikista näistä ryhmäkunnista, vaikka kävin niiden kunkin kokouksissa niin usein kuin tilaisuus tarjoutui. Ajan mittaan aloin taipua mielessäni jonkin verran metodistilahkon suuntaan ja tunsin hieman halua liittyä siihen, mutta niin suuri oli sekasorto ja kiista eri kirkkokuntien kesken, että sellaisen nuoren henkilön kuin minä olin, ja niin ihmisiä ja asioita tuntemattoman, oli mahdotonta päästä mihinkään varmaan tulokseen siitä, kuka oli oikeassa, kuka väärässä.

9 Mieleni oli toisinaan sangen kiihtynyt, huuto ja melske oli niin kovaa ja alituista. Presbyteerit olivat mitä päättäväisimmin baptisteja ja metodisteja vastaan ja käyttivät kaikki niin älyn- kuin viisastelunlahjansakin näiden erheiden osoittamiseksi tai ainakin saadakseen ihmiset ajattelemaan, että he olivat väärässä. Toisaalta baptistit ja metodistit puolestaan olivat yhtä kiivaita pyrkimyksessään osoittaa omat opinkappaleensa oikeiksi ja kaikkien muiden vääriksi.

10 Tämän sanasodan ja mielipidetemmellyksen keskellä sanoin usein itselleni: Mitä on tehtävissä? Mitkä näistä kaikista ryhmäkunnista ovat oikeassa, vai ovatko ne peräti kaikki väärässä? Jos jokin niistä on oikeassa, mikä se on ja kuinka saan tietää siitä?

11 Kamppaillessani äärettömissä vaikeuksissa, jotka nämä uskonkiihkoilijoiden ryhmäkunnat olivat riitelyllään saaneet aikaan, luin eräänä päivänä Jaakobin kirjettä, ensimmäistä lukua ja viidettä jaetta, jossa lukee: Jos kuitenkin joltakulta teistä puuttuu viisautta, pyytäköön sitä Jumalalta. Hän on saava pyytämänsä, sillä Jumala antaa auliisti kaikille, ketään soimaamatta.

12 Milloinkaan ei mikään kirjoitusten kohta ole tullut voimallisemmin ihmissydämeen kuin tämä silloin minun sydämeeni. Se tuntui käyvän hyvin voimakkaana sydämeni jokaiseen tunteeseen. Mietin sitä yhä uudestaan tietäen, että jos joku ihminen tarvitsi viisautta Jumalalta, niin minä, sillä en tiennyt, mitä tehdä, ja ellen saisi enemmän viisautta kuin minulla silloin oli, en koskaan saisikaan tietää, sillä eri lahkojen uskonnonopettajat ymmärsivät samat kirjoitusten kohdat niin eri tavoin, että se hävitti kaiken luottamuksen kysymyksen ratkaisemiseen Raamattuun vetoamalla.

13 Lopulta päädyin siihen tulokseen, että joko minun oli jäätävä pimeyteen ja ymmälle tai sitten minun oli tehtävä, niin kuin Jaakob neuvoo, eli pyydettävä Jumalalta. Lopulta päätin pyytää Jumalalta päätellen, että jos hän antaa viisautta niille, joilta puuttuu viisautta, ja antaa auliisti ja soimaamatta, minä saattaisin uskaltaa.

14 Niinpä tämän päätökseni mukaan pyytää Jumalalta vetäydyin metsään yrittämään. Se oli kauniin, kirkkaan päivän aamuna aikaisin keväällä 1820. Yritin sitä ensimmäisen kerran elämässäni, sillä kaikkien huolieni keskellä en ollut vielä milloinkaan siihen mennessä yrittänyt rukoilla ääneen.

15 Vetäydyttyäni paikalle, jonne olin edeltä käsin aikonut mennä, katsottuani ympärilleni ja havaittuani olevani yksin polvistuin maahan ja aloin esittää sydämeni toiveita Jumalalle. Olin tuskin tehnyt niin, kun minuun kävi heti käsiksi jokin voima, joka valtasi minut kokonaan ja jolla oli sellainen hämmästyttävä vaikutus minuun, että se kahlitsi kieleni, niin etten voinut puhua. Synkkä pimeys tiheni ympärilläni, ja minusta tuntui hetken kuin olisin ollut tuomittu äkilliseen tuhoon.

16 Mutta ponnistaessani kaikki voimani Jumalan avuksi huutamiseen, jotta hän vapauttaisi minut tämän vihollisen vallasta, joka oli käynyt minuun käsiksi, ja juuri sinä hetkenä, jona olin valmis vaipumaan epätoivoon ja antautumassa turmioon – eikä mihinkään kuviteltuun perikatoon vaan jonkun todellisen näkymättömästä maailmasta olevan olennon valtaan, olennon, jolla oli sellainen ihmeellinen voima, jollaista en ollut milloinkaan ennen tuntenut missään olennossa – juuri tämän suuren hädän hetkellä minä näin valopatsaan aivan pääni yläpuolella, aurinkoa kirkkaamman, ja se laskeutui vähitellen, kunnes se lankesi minuun.

17 Heti sen ilmestyessä havaitsin itseni vapautetuksi minua kahlinneesta vihollisesta. Valon levätessä päälläni näin kahden persoonan, joiden hohdetta ja kirkkautta on mahdoton kuvata, seisovan yläpuolellani ilmassa. Toinen heistä puhui minulle kutsuen minua nimeltä ja sanoi osoittaen toista: Tämä on minun rakas Poikani. Kuule häntä!

18 Aikomuksenani mennessäni kysymään Herralta oli saada tietää, mikä kaikista lahkoista oli oikeassa, jotta tietäisin, mihin liittyä. Sen tähden, heti kun hallitsin itseni, niin että pystyin puhumaan, kysyin persoonilta, jotka seisoivat yläpuolellani valossa, mikä kaikista lahkoista oli oikeassa (sillä tähän mennessä mieleeni ei ollut tullut, että kaikki olisivat väärässä) ja mihin minun piti liittyä.

19 Minulle vastattiin, etten saanut liittyä yhteenkään niistä, sillä ne olivat kaikki väärässä; ja minulle puhuva persoona sanoi, että kaikki niiden uskontunnustukset olivat iljettäviä hänen silmissään, että nämä julistajat olivat kaikki turmeltuneita, että ”he lähestyvät minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana; he opettavat oppeina ihmiskäskyjä, ja he ovat ulkonaisesti hurskaita mutta kieltävät uskon voiman”.

20 Jälleen hän kielsi minua liittymästä mihinkään niistä; ja hän sanoi minulle monia muita asioita, joita en voi kirjoittaa tällä kertaa. Kun toinnuin ennalleni, havaitsin makaavani selälläni katsellen ylös taivaalle. Kun valo oli poistunut, olin voimaton; mutta toivuin pian jonkin verran ja menin kotiin. Ja kun nojasin takkaan, äiti kysyi, mikä minua vaivasi. Vastasin: ”Älä huoli, kaikki on hyvin – voin aivan hyvin.” Sitten sanoin äidilleni: ”Olen saanut tietää omalta osaltani, että presbyteriaanisuus ei ole totta.” Näyttää siltä kuin vastustaja olisi tiennyt sangen varhaisessa vaiheessa elämääni, että minun oli määrä osoittautua hänen valtakuntansa häiritsijäksi ja kiusaksi; minkäpä muun vuoksi pimeyden vallat olisivat yhdistyneet minua vastaan? Miksi vastustus ja vaino, joka nousi minua vastaan melkeinpä lapsuudessani?

Tästä alkaa tapahtumien sarja, joka on johtanut alkuperäisen evankeliumin palauttamiseen ja Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkon perustamiseen. Voit tutustua lisää aiheeseen osoitteessa https://www.jeesuksenkristuksenkirkko.fi