Darwin

Charles Robert Darwin oli englantilainen luonnontieteilijä, joka esitti kokoamaansa tieteelliseen todistusaineistoon nojaten kaikkien eliölajien kehittyneen ajan saatossa yhteisestä kantamuodosta luonnonvalinnaksi nimetyn prosessin kautta.

Darwin kuitenkin sanoi, että kaikkien asioiden alun mysteeri jää meiltä ratkaisematta.

Charles Darwin (1809–1882) oli englantilainen luonnontieteilijä, joka tunnetaan parhaiten evoluutioteoriastaan ja luonnonvalinnan käsitteestä. Hän on yksi merkittävimmistä tieteilijöistä historian saatossa, ja hänen työnsä on mullistanut käsityksemme lajien synnystä ja kehityksestä.

Darwinin keskeinen teoria on Evoluutio luonnonvalinnan kautta. Hän esitti, että kaikki elävät lajit ovat kehittyneet yhteisestä kantamuodosta pitkän ajan kuluessa.

Luonnonvalinta tarkoittaa, että yksilöt, joilla on hyödyllisiä ominaisuuksia, selviytyvät paremmin ja saavat enemmän jälkeläisiä, mikä johtaa näiden ominaisuuksien yleistymiseen populaatiossa.

Tämä ajatus oli radikaali, koska se haastoi perinteiset näkemykset, mukaan lukien uskonnollisen luomiskäsityksen.

Vähemmälle huomiolle on jäänyt mitä Darwin sanoo teoksessaan Elämäni s.56, että ”Kaikkien asioiden alun mysteeri jää meiltä ratkaisematta; ja minun on tyydyttävä pysymään agnostikkona.”

Tiede on innolla omaksunut tuon evoluutioteorian koska sen avulla voidaan torjua kiusallinen, uskonnollinen luomiskäsitys.

Uskon kyllä, että evoluutiolla on paikkansa mutta kaiken elämän alkuperälle se ei riitä selitykseksi.

Ota kantaa ja kerro oma näkemyksesi asiasta.

Maailmankuva

Kotimme maapallo avaruudesta kuvattuna. Olemme huimassa kyydissä. Maa pyörii Helsingin leveyspiirin kohdalla 835 km/h.

Maan nimi pitäsi paremminkin olla Vesi koska 71 % pallon pinta-alasta on vettä.

Onko sattuma hyvä selitys maan syntymiselle?

Jokainen ajatteleva ihminen on muodostanut itselleen Maailmankuvan tai todellisuuskäsityksen. Kaikilla on jonkilainen elämänkatsomus, enemmän tai vähemmän perusteltu. 

Nykyisin on suosittua suhtautua tähän kysymykseen "järkevästi" ja ajatella tieteellisesti, että kaikki on syntynyt sattumalta ilman mitään sen kummenpaa tarkoitusta tai merkitystä.

Toinen vastaus ja näkökulma tähän kysymykseen on luominen. Jumala on luonut kaiken. Jos tämä tuntuu oikealta niin herää lisäkysymyksiä. Mikä on luomisen tarkoitus?

Sanovat, että luominen vaihtoehtona olisi yliluonnollinen. Toisaalta sattumalta syntyminen ei myöskään tunnu luonnolliselta, että noin vaan tyhjästä voisi jotain syntyä. 
Se vasta olisikin yliluonnollista.

 

 

Kerro oma kantasi tähän pohdiskeluun.